Tražilica

Vrijeme pripreme:

Težina pripreme:

VIDEO RECEPT

Po kategoriji:

Po nazivu:

Lifestyle

BAZALNI METABOLIZAM

Što je i zašto je važan za naš organizam?

Hoću li se udebljati ako pojedem tri kriške pizze? Gle nju, samo jede i jede, a mršava je! Zašto on može pojesti dva puta više kruha od mene, a ne dobije ni kilu? Sigurno ste i vi barem jednom postavili neko od navedenih ili sličnih pitanja. 

Koliko točno hrane nam je potrebno jedno je od najčešćih pitanja koje si postavljamo. Uspoređujući se s kolegama i prijateljima često zaboravljamo kako smo svi različiti. Iako smo svi ljudi, naizgled čak i jako slični, naši se organizmi uvelike razlikuju. Kada je u pitanju unos hrane, odnosno potrebne energije, glavna je razlika u bazalnom metabolizmu pojedinca. Bazalni metabolizam (BM) definira se kao toplina (energija) koju tijelo stvara nakon noćnog gladovanja (14 sati nakon jela), pet minuta nakon buđenja, tijekom potpunog fizičkog i emocionalnog mirovanja i pri temperaturi okoline od 20 °C. To je dakle minimalna energija koju tijelo dnevno potroši, a služi kao ishodište za računanje energetskih potreba. 

Svakom promjenom uvjeta mijenja se i potreba za energijom. Primjerice, samo ustanak iz kreveta i promjena iz ležećeg u stojeći položaj povećava BM za 30 posto, dok promjena vanjske temperature za svega 0.3 °C mijenja BM za 5 posto. Bazalni metabolizam uvjetovan je genetski, a ovisi o spolu (muškarci imaju veći BM), životnoj dobi (najveći BM imaju adolescenti), površini tijela (viši ljudi imaju veći BM) te radu štitnjače. Najveće promjene BM-a događaju se tijekom trudnoće i laktacije. Naime, BM raste za 15 – 20 posto tijekom trudnoće te 23 posto tijekom laktacije. 

Bazalni metabolizam računamo iz podataka spola, visine, težine i dobi, a danas su dostupni i brzi online izračuni. Svaka aktivnost koju obavljate tijekom dana zahtijeva dodatnu energiju, a potrebno je imati na umu da pod aktivnost ne podrazumijevamo samo fizički, već i mentalni rad i psihička stanja. Učenje, predavanje, veliko uzbuđenje, nervoza i stres jedni su od najvećih potrošača energije. Za mnoge aktivnosti postoje izračuni s navedenim energetskim potrebama te jednostavnim zbrajanjem dolazite do okvirne energije koju biste trebali unositi. 

Iako zvuči poput dijete brojenja kalorija, zapravo je znatno brže i jednostavnije. Jednom izračunati BM samo uvećavate za iznose aktivnosti koje taj dan provodite, a prehranu prilagodite iz dana u dan. Za održavanje jednake tjelesne mase dovoljno je unositi kalorija okvirno izračunatoj vrijednosti, a za gubitak kilograma potrebno je tek malo smanjiti kalorijski unos. Smanjenje od samo 5 posto dovest će do gubitka kilograma već kroz tjedan, dva.

Lifestyle

Pitanja i odgovori Ukupno 0 pitanja

Postavi
pitanje...