Tražilica

Vrijeme pripreme:

Težina pripreme:

VIDEO RECEPT

Po kategoriji:

Po nazivu:

Lifestyle

VRIJEDNI SASTOJCI

Što nam to čini dobro

Već znamo da voće i povrće itekako čini dobro našem organizmu. No koji su to sastojci koji naš organizam čine boljim i zdravijim?

Fitokemikalije skupina su tvari u namirnicama biljnog porijekla. Nalazimo ih u povrću, voću i cjelovitim žitaricama i imaju posebno pozitivan učinak na ljudsko zdravlje. Proizvode se u samim biljkama i pomažu organizmu kao zaštita od virusa, bakterija, gljivica i općenito kao zaštita od bolesti. Fitokemikalije kao pojam uključuju na stotine u prirodi prisutnih tvari, a najpoznatije su karotenoidi, flavonoidi, izoflavoni (fitoestrogen) i kapsaicin.

Karotenoidi (beta karoten, alfa-karoten, beta-kriptoksantin, lutein/zeaksantin i likopen) topljivi su u mastima, stoga je preporuka uz namirnicu konzumirati i masnoću kako bi se ovi nutrijenti apsorbirali u probavnom sustavu. Primjer je uz sirovu mrkvu na salatu ubaciti i koji orah. Namirnice bogate karotenoidima izvor su vitamina A, koji štiti zdravlje očiju, pluća, poboljšava rad imunološkog sustava i štiti stanice. Beta karoten možete pronaći u kajenskom papru, zelenom čaju, rajčici, papaji, grašku, prokulicama, kelju, mahunama, maslinama, peršinu, celeru, mrkvi, batatu, bundevi, grejpu, lubenici, marelicama i smokvama. Alfa-karoten pronađite u blitvi, bundevi, mrkvi, raštiki, batatu, rajčicama, grašku, paprikama, marelicama, grejpu i dinji. Beta-kriptoksantinom bogati su kajenski papar, paprika, lubenica, marelice, masline, papaja, mrkva i raštika. Lutein/zeaksantin sadrže mahune, smokve, masline, peršin, celer, kajenski papar, rajčica, papaja, mrkva, brokula, špinat, kelj i raštika. Likopen se pak nalazi u lubenici, paprikama, rajčici i grejpu.

Flavonoidi imaju i naziv vitamin P. Namirnice bogate flavonoidima često su bogate i vitaminom C. Ove fitokemikalije štite krvne žile i sprječavaju upale u organizmu, kao što su česte prehlade i infekcije. Namirnice bogate flavonoidima su bobičasto voće, acerola, brusnica, jabuke, kruške, limun, peršin (list), celer, luk, brokula i špinat. Istraživanja su pokazala sinergijski odnos između vitamina C i flavonoida. Ove dvije skupine hranjivih tvari u kombinaciji potiču antioksidativno djelovanje. Uzimate li vitamin C kao dodatak, svakako provjerite sadrži li i bioflavonoide, kako biste imali veći benefit za organizam.

Kapsaicin je jedinstveni fitonutrijent koji ima protuupalna svojstva, poboljšava probavu, poboljšava zdravlje srca, pomaže kod začepljenosti nosa, ublažava bolove i pomaže u sagorijevanju suvišne masti. Nalazimo ga u kajenskoj i crvenoj čili papričici. Kako bi se maksimalno zadržao okus i broj hranjivih tvari, dodajte ih na kraju kuhanja.

Fitonutrijent je termin koji se nalazi na ambalaži suplemenata (vitamini, dodaci prehrani), a označuje da je to biljni koncentrat ili ekstrakt, ekstrahiran iz povrća, voća ili drugih biljaka.

Fitoestrogeni su biljni hormoni slični ljudskom estrogenu, samo slabiji. Najčešće se koriste kao pomoć kod  pojave promjena raspoloženja i valova vrućine u menopauzi, ali je jako bitno obvezno se posavjetovati s liječnikom prije uključivanja tih proizvoda u prehranu. Fitoestrogeni mogu biti i kontraindicirani kod nekih hormonskih stanja i bolesti. Nešto što pozitivno djeluje na jedan organizam ne djeluje na drugi. Fitoestrogeni su do sada nađeni u oko 300 biljaka. Najpoznatiji su izoflavoni iz soje, lignani iz lanenih i sezamovih sjemenki te raži i kumestani iz suncokretovih sjemenki.

Lifestyle

Pitanja i odgovori Ukupno 0 pitanja

Postavi
pitanje...