Tražilica

Vrijeme pripreme:

Težina pripreme:

VIDEO RECEPT

Po kategoriji:

Po nazivu:

Lifestyle

Snaga antioksidansa

Tanini – efikasni pomoćnici zdravlja

Mnogi od nas ne vole trpak ili opor okus nekih namirnica pa ih uglavnom rijetko koristimo u pripremi jela ili napitaka. No, time radimo veliku pogrešku jer biljni nutrijenti namirnica koje imaju ovaj izraženi okus spadaju u vrstu učinkovitih antioksidansa koji efikasno pomažu našem zdravlju.

Tanini su kemijski, fenolni spojevi trpkog i pomalo gorkog okusa i spadaju u vrstu organskih tvari složenoga sustava. Najčešće se nalaze u listovima, pupovima, sjemenkama, korijenju i stabljici biljaka. Zahvaljujući njihovom djelovanju, jela i napitci imaju poseban, opor okus koji, dok ih konzumiramo, kao da steže usta.

Tanini su prisutni u crnom vinu, crnom čaju, čokoladi i prahu kakaa, voću, orašastim plodovima, žitaricama i mahunarkama, kadulji, metvici i vrbinoj kori. Bogatim sadržajem tanina posebno se ističe aronija. Antioksidacijski učinak ove biljke uglavnom se temelji na golemoj količini tanina koji se nalaze u njenim sitnim plodovima.

Crnom vinu tanini daju meku i punu aromu, ali ga i čuvaju od oksidacije. U crnom čaju katehini, koje sadrži zeleno lišće čaja, oksidiraju u jednu vrstu tanina. Od svih vrsta, upravo crna čokolada sadrži najveći postotak tanina zahvaljujući velikom udjelu kakaa, tj. njegova praha i maslaca u svom sastavu. Biljke iz porodice mahunarki, osobito grah, leća i grašak, također sadrže veliku količinu tanina. Kad je riječ o voću, tanini su najviše koncentrirani u kožici ploda. Zato su jabuke koje jedete s kožicom korisnije i zdravije od oguljenih. Osim jabuke, bogat izvor tanina je bobičasto voće, osobito borovnica, kupina i brusnica. I ostale voćke, kao što su nar, kaki jabuka i višnja, sadrže veću količinu tanina.

Ako baš ne volite opor okus voća s taninom, možete ga zamijeniti orašastim plodovima poput kikirikija, lješnjaka, pekan oraha ili indijskog oraščića koji su također dobar izvor tanina, a nemaju jako izražen opor okus.

Tanini su korisni za zdravlje jer u organizmu neutraliziraju djelovanje toksina i slobodnih radikala, koriste se protiv upalnih procesa probavnog sustava, nosa, ždrijela, oka, kože i sl. jer djeluju kao prirodni antibiotik. Imaju antioksidacijsko djelovanje, sužavaju krvne žile, smanjuju upalne sekrecije, ublažavaju bol i sprečavaju razvoj klica i zaraza. Sok od voća bogatog taninom može se primjenjivati kao oblog za rane jer ubrzava njihovo stezanje i zacjeljivanje.

U konzumaciji namirnica bogatih taninom, pak, ne smijete pretjerivati jer velike količine ovih fenolnih spojeva iritiraju sluznicu i vežu se uz bjelančevine. Također, mogu smanjiti iskoristivost nekih minerala, npr. željeza.

Lifestyle

Pitanja i odgovori Ukupno 0 pitanja

Postavi
pitanje...