Lifestyle

KAD NEMA SUNCA

Prehranom do vitamina D

Ljudski organizam sintetizira ga pod utjecajem ultraljubičastih sunčanih zraka. No kako do vitamina D u zimskim mjesecima, kad je sunce rijedak gost?

Vitamin D izrazito je važan za normalno funkcioniranje ljudskog organizma. Pospješuje apsorpciju kalcija, kosti čini čvršćima, a kosu sjajnom. Također, ljudski je organizam poprilično osjetljiv na nedostatak ovog važnog vitamina te u slučajevima povećeg manjka može reagirati razdražljivošću ili kroničnim umorom. I dok ga u sunčanim mjesecima naš organizam samostalno sintetizira pod utjecajem ultraljubičastih sunčevih zraka, u zimskim mjesecima često izostaju sunčani dani, a i kad se pojave, naše je izlaganje kratkog trajanja pa izvor treba pronaći na drugom mjestu.

Stoga kad nemate mogućnost česte šetnje po sunčanom vremenu, prehrana je ta pomoću koje djelomično možete nadomjestiti njegov unos. Naravno, prehrana ne može biti jedini izvor vitamina D pa je preporučljivo da čim prilike dozvoljavaju, aktivnosti preselite van i izložite se sunčevim zrakama.

Namirnice životinjskog porijekla najbogatije su vitaminom D. Zato je preporučljivo tijekom tmurnih mjeseci povećati unos mesa poput svinjetine, teletine i jetra te ribe i jaja. Svakako najvrjedniji izvor vitamina D je riba, odnosno riblja masnoća jer sadrži dovoljne količine vitamina D, a među njima se posebno ističu bakalar, losos, tuna i srdele. A budući da je vitamin D topiv u mastima, ne uništava se tijekom konzerviranja, stoga osim svježe ribe, u svoju prehranu možete dodati i onu iz konzerve.

Među mesnim izvorima vitamina D najvažnije je spomenuti svinjsko meso i jetra. A od nusproizvoda dobivenih od životinja vrlo su važna jaja, sir, maslac te mlijeko obogaćeno vitaminom D. Kad su jaja u pitanju, osim što su dobar izvor ovog važnog vitamina, sadrže i bjelančevine. To ih čini vrijednom namirnicom i izvrsnom zamjenom za jetra kod osoba koji nisu ljubitelji njihova okusa. 

Nažalost, ovaj je vitamin poprilično rijedak u namirnicama biljnog porijekla te ga je moguće unijeti isključivo kroz šampinjone i sušene shiitake gljive. Stoga je preporučljivo za osobe koje prakticiraju vegansku prehranu da u svoje svakodnevne obroke uključe namirnice umjetno obogaćene vitaminom D ili da u dogovoru s liječnikom u svoju dnevnu rutinu uvedu suplement vitamina D.