Lifestyle

ŠPAROGE

Kraljice proljeća

Vladarice proljetnih stolova zasigurno su šparoge kojima je upravo sada sezona. Bilo da birate samonikle ili uzgojene, njihova svojstva i okus još jednom će potvrditi zašto bi se definitivno trebale naći na vašim tanjurima što češće.

Šparoge su biljke iz porodice ljiljana koje, kako smo već spomenuli, mogu biti samonikle ili uzgojene. Njihova dobrobit za naš organizam poznata je već tisućama godina, a koristile su se za liječenje brojnih bolesti. Zbog male kalorijske vrijednosti i danas su jedno od omiljenih povrća, a o načinima pripreme ne moramo niti govoriti.

Iako danas postoji oko 300 vrsta šparoga, samo njih 20-ak je jestivo. Na vama je da odaberete koje želite jer dolaze u čitavom spektru boja. Osim za jelo, šparoge se koriste i kao lijek, osobito u ayurvedi gdje su cijenjene već tisućama godina.

Za sve to postoji razlog jer su šparoge bogate vitaminima A, B, C, E i K, folnom kiselinom koja je osobito dobra za trudnice u prvom tromjesečju, bakrom, željezom i manganom. Također obiluju i vlaknima, kolinom, kalijem, fosforom, magnezijem, tiaminom, bjelančevinama i brojnim drugim nutrijentima. Sto grama šparoga sadrži otprilike 20 kalorija jer većinu čini voda pa su odlične za održavanje linije.

No nisu šparoge dobre samo za lijepu liniju. Zahvaljujući antioksidansu glutationu učinkovito čiste organizam i obnavljaju imunološke stanice. Također su i odličan diuretik pa pomažu kod gihta i u izbacivanju mokraćne kiseline i bubrežnih kamenaca. Šparoge su dobar saveznik i u očuvanju probavnog zdravlja, u borbi protiv alergija te poboljšavaju apsorpciju hranjivih tvari.

Snižavaju i kolesterol, krvni tlak i jačaju krvne žile. Dobar su i stimulans kod dugotrajnog i napornog rada. A nije tajna da su i odličan afrodizijak.

Šparoge se mogu pripremati na milijun načina. Najčešće ih nalazimo u proljetnim fritajama, a nisu im strane ni salate ni tjestenine. Jako su ukusne i juhe od šparoga, prhke pite te kao prilog uz dodatak maslinovog ulja. Vrlo česta greška koja se radi prilikom njihove pripreme je dugotrajna termička obrada kojom se gube njezini vrijedni nutrijenti. Naime, šparogama je zapravo dovoljno tek nekoliko minuta u vrućoj vodi kako bi se izgubila gorčina. 

Kod čišćenja je važno ukloniti drvenasti dio. To ćete učiniti tako da šparogu samo savijete, ona će puknuti na granici tvrdog i mekog dijela. Ovaj dio možete ukloniti i nožićem za guljenje povrća.