Lifestyle

VRIJEDAN MINERAL

Cink vlada našom prehranom

Važnost vitamina i minerala u prehrani ne moramo spominjati. Trebaju nam za normalno funkcioniranje organizma, snagu i još mnogo toga. A cink bi se svakako trebao naći na našoj listi vrijednih sastojaka.

Smatra se da je najmanje 50 različitih minerala, metala i nemetala nužno za rast i normalno funkcioniranje pojedinca. Minerale dijelimo prema dnevnim potrebama i količini prisutnoj u tkivima te razlikujemo makroelemente, mikroelemente i elemente u tragovima. Mikroelementi i elementi u tragovima prisutni su u izrazito malim koncentracijama, stoga već i najmanje smanjenje i nedostatak uzrokuje brojne negativne simptome. 

Jedan od vodećih mikroelemenata je metal cinka. Cink (Zn) je esencijalni mikroelement, sastavni dio više od 100 enzima, djeluje kao akceptor elektrona, antioksidans te kofaktor u različitim kemijskim reakcijama u tijelu. Glavni je dio strukturalnih proteina, a sudjeluje i u njihovoj sintezi, bitan je za sintezu DNA, funkcionalnost imunološkog sustava i zacjeljivanje rana. Jedna od specifičnih uloga cinka je i sprječavanje apsorpcije bakra. Apsorpcija cinka iz hrane vrši se u tankom crijevu pomoću transportera metala, a izlučuje se fecesom i spermom. S obzirom na to da izgrađuje kosu, kožu i nokte, dio cinka gubi se i tim putem. 

U organizmu ne postoji način skladištenja cinka te je nužan adekvatan dnevni unos. Povećane potrebe za cinkom imaju trudnice, dojilje te mladi u periodu intenzivnog rasta. Glavni izvor cinka su proizvodi životinjskog podrijetla, meso i mlijeko te njihove prerađevine, jaja i školjkaši. Od namirnica biljnoga podrijetla veće koncentracije cinka nalazimo samo u cjelozrnatim žitaricama te lisnatom i gomoljastom povrću, no bioraspoloživost takvog cinka puno je manja pa tim namirnicama unosimo svega 10 posto dnevnih potreba. 

Deficit cinka očituje se prvo u problemima s kožom (suha, perutava, dermatitisi) te kosom i noktima koji postaju suhi, krhki i lomljivi. Također, moguće su i učestale infekcije zbog oslabljenog imuniteta. Cink se preporučuje uzimati kao dodatak prehrani, najbolje u obliku kelatiranog cinka. Mogućnosti trovanja, odnosno predoziranja su minimalne jer se sav višak neiskorištenog cinka odmah gubi iz organizma.